sunnuntai 7. heinäkuuta 2019

NAAPURIMAASSA (Del 1)

Tämän kesän ainoa pidempi reissu suuntautui naapurimaan pääkaupunkiin  Tukholmaan. Alunperin suunnittelin matkaa luottoystäväni kanssa kahdestaan, mutta kun puolisotkin mielivät matkalle, niin sittenpä reissattiin neljästään ja se olikin oikein mukavaa.

Lähdimme Turusta maanantaina illansuussa, mutta koska olimme varanneet aikaa menomatkalle Keski-Suomesta rannikolle, oli meillä hyvä tilaisus tutustua myös Turkuun ja erityisesti Turun tuomiokirkkoon.

Ja sitten laiva lähti satamasta ja suuntasi kohti Ruotsia. Me painuimme pehkuihin ja nukuimme (tai no, muutaman tunnin sain nukutuksi) koko matkan ajan.

Anivarhain saapui paatti satamaan ja kiikutimme sen jälkeen matkalaukut hotelliin. Kahdeksan maissa oltiin jo etsimässä aamiaispaikkaa ja pienen tankkaamisen jälkeen suuntasimme vanhaan kaupunkiin. Täällä olen seikkaillut viimeksi keväällä 1984, joten eiköhän ollutkin jo aika palata?

Kuninkaanlinnan pihallakin poikettiin, mutta kun kalseassa säässä alkoi sataa vettä, oli pakko siirtyä sisätiloihin lämmittelemään. Ensiksi poikettiin linnan vieressä olevaan suurkirkkoon, jossa on vihitty niin nykyinen kuningas kuin tuleva kuningatar Viktoriakin.

Kahvihammasta kolotti sopivasti, joten poikkesimme pikkuruiseen kahvilaan. Maukasta vohveliannosta kannatti odottaa.

Sade jatkui ja jatkui, joten seuraavaksi lämmittelimme kuninkaanlinnan kirkossa, jossa vietettiin Carl Philipin ja Sofian häitä joitakin vuosia sitten.

Vahdinvaihdon halusimme nähdä, kun kerran oltiin tänne asti tultu. Juhlallinen seremonia kesti 40 minuuttia ja kun ajoissa oltiin, saimme eturivin paikat.

Hip hei! Sade lakkasi! Olimme hankkineet 24 tunnin Tukholma-kortit, joten ajelimme välillä niin metrolla kuin raitsikallakin. Illan suussa suunnattiin Djurgårdenille. Siellä olisimme jopa päässeet Skansenin lauluiltaan (Allsång på Skansen), sillä se oli juuri sinä iltana. Laulu ja taputukset raikuivat kuuluvasti, joten siitä lystistä saimme osamme, vaikkei paikan päällä oltukaan.

Illalla ajeltiin takaisin hotelliin ja seuraavana päivänä palattiin tänne takaisin. Se onkin jo uuden päivityksen väärti.

1. En ole ollut Tukholmassa vuosiin. Kiva nähdä sieltä kuvia!

1. Pitkä tauko oli minullakin. Kannatti toteuttaa tämä haave. :)

2. Kaksi komeaa kaupunkia, Turku ja Tukholma! Hienoja kuvia ja tunnelmia. Muutama vuosi on kulunut kun viimeksi kävin. Olisi taas kiva lähteä..

1. Kiitos, Minttuli! Onneksi tuonne naapurimaahan ei ole edes kovin pitkä matka, jote ei muuta kuin laukkuja pakkaamaan ja matkaa tilaamaan. :)

3. Tukholma on mukava kaupunki. Siellä voisi viettää joskus pidemmänkin ajan, jotta ehtisi tutustua sivummalla oleviin paikkoihin.
    Hienoja kuvia. Kannatti olla aikaisin liikkeellä, niin sai kuviin itse kohteita, eikä pelkästään muiden käsiä ja päitä (kuten minulle tuppaa tapahtumaan).

1. Mekin saimme kaksi päivää kulumaan kuin siivillä ja paljon jäi vielä näkemättä. Aamulla oli todella väljää, mutta kolmen-neljän aikaan olevat ruuhkat olivat kyllä aika ahdistavia: Metrot ja kadut olivat täpötäynnä kulkijaa.Hyvä, kun sekaan mahtui.

4. Schöne Bilder aus der Stadt.

Noke

1. Danke, Noke! Turku und Stockholm sind sehr schöhne Städte.

5. Mukava reissu teillä ja hienot kuvat.

1. Kiitos, Maarit! Matkamme onnistui oikein hyvin huonosta säästä huolimatta.

6. Upeat kuvat ja upea tuo kirkko.Hieno reissu teillä; pitkä aika siitä kun viimeksi olin Tukholmassa, ja silloinkin työn merkeissä.

1. Kiitos, Jael! Tukholmassa riitti katsottavaa ja koettavaa. Kovin usein en ole tuolla vieraillut eli edellisestä matkastakin on aikaa jo 35 vuotta.

7. Looks like you had a lovely trip! I enjoy everyone of these photos! Sweden must be lovely for a visit. That food looks great! The Cathedral is gorgeous! Glad you had fun! Blessings!

1. Yes, we had endeed!With good friends it's a pleasure to travel. Sweden is a very nice country and its capital Stockholm is also beautiful: lot of old buildings and churches but on the other hand it is also a modern city. I liked to visit there.

8. reissu onnistui todella hyvin. Iso kiitos siitä mukavalle matkaseuralle.
    Hyvää alkanutta viikkoa Sinulle!

9. Kauniita kuvia! Turku ja Tukholma ovat molemmat hyviä reissukohteita ja kesäkaupunkeja.

1. Kiitos, Kirjarakkautta! Niin ovat! Turussakin tulee käytyä tosi harvoin, vaikka se ei edes ole kovin monen tunnin ajomatkan päässä.

10. Missään noista kolmesta kirkosta en ole käynyt sisällä. Kiva kurkata tätä kautta. Muuten oli hyvin tutun näköistä ja kaunista. Tukholma on ❤ Odotan innolla del tvåta ;)

1. Ja siellähän se jo olikin ❤ Tack så mycket!

2. Kirkot olivat kyllä huikean kauniita. Käväisimme myös suomalaisessa kirkossa, joka on ihan linnan kupeessa ja sekin oli oikein kaunis, tosin paljon vaatimattomampi kuin nämä kuvissa olevat.
      Tack skall du ha! <3

Kiitos kommenteistasi! Kiva, kun piipahdit Kylätiellä!