perjantai 15. kesäkuuta 2018

MATKAILUA SAVOSSA

Muutama päivä sitten sanomalehdessä oli artikkeli, jossa toivottiin suomalaisten lisäävän kotimaan matkailua. Suomessa kyllä riittääkin nähtävää ja koettavaa. Tuumasta toimeen: lähdimme keskiviikkona ystäväni kanssa päivän reissulle Kuopioon, joka on sopivan ajomatkan päässä Jyväskylästä. Tosin tämä matka oli kyllä ehditty sopia jo ennen lehtiartikkelia, mutta sattuipa muuten vaan sopivasti. 😉

Ensin ajettiin tänne:

Puijon tornilla on merkittävä historia tälläkin tavalla.

Ja niin huikeat näkymät tornista avautuivatkin!

Joku juuri hyppäsi hyppyrimäestä. Minua huimasi jo hyppytornin juurellakin, kun katsoin korkeuksiin. Huimapäisten touhua!

Tornin pyöreillä seinillä oli ihastuttavia vanhoja mainoksia, jotka kehottivat säästäväisyyteen. Olimme kyllä ihan säästäväisiä eikä mitään turhaa ostettu. Vatsaa toki täytettiin päivän aikana hyvällä ruualla ja maukkailla leivoskahveilla.

Keskustaan ajeltuamme bongattiin hauskaa katutaidetta.

Taidetta on muutenkin ripoteltu keskustan tuntumaan. Velj'mies seisoo tutulla paikallaan
ja kauppahallin toisella puolen  kalapuntarin kanssa Siskotyttö tähyilee torille päin.
 Kun Velj'mies ja Siskotyttö olivat katuremontin aikaan samassa varastossa säilytyksessä, syntyi sen seurauksena Oksapoika.

Pekka Kauhasen tekemä on myös Nalliainen, joka on ehditty jo yhden kerran varastaakin. Onneksi tämä savolaisten kolmikätinen ja -sorminen Pinokkio löytyi ja seisoo nyt tukevasti pultattuna paikoillaan.

Kauppahallissa tietenkin käytiin ja torilla poikettiin.

Sitten menimmekin Kallavesi-risteilylle ja Saaristokaupunki- kierrokselle. Keli oli harmillisen viileä, joten osan matkasta jouduimme istumaan vilttien sisällä.

Ja kyllä meitä onnisti! Satamaan päästyämme kuulimme sattumalta Club for Five- yhtyeen harjoittelevan illan esiintymistä varten. 100-vuotias Suomen puolustusvoimat piti esittelytilaisuutta rannassa ja tarjosi ilmaiskonsertin illalla. Käväisimme kahvilla keskustassa ja tulimme konserttiin, jonne oli saapunut 10000 muutakin kuulijaa. Istumapaikasta oli siis turha haaveilla, vaikka tulimme reilusti ennen alkua paikalle. Tunnin aikana kuultiin monta upeasti sovitettua kappaletta Junnu Vainion tuotannosta Ilmavoimien soittokunnan säestyksellä.

Kuopio-päivä oli hyvä päättää Tuomiokirkkoon, jonka holveissa soi gregoriaaninen musiikki. Kotimatkan ajan ilta-aurinko puski pilvien läpi ja sai luonnon hehkumaan. Mutta niistä tunnelmista taidan tehdä oman päivityksensä...

Onnea vaan, kuopiolaiset! Asutte upeassa kaupungissa!

1. Mahtavia nuo sähkökaappien maalaukset, varsinkin mummeli! Itsekin löysin tänään kotisaareltani kauniin maalatun sähkökaapin, täällä oli joku tyttöjen graffitipaja, joka koristeli niitä.

1. Nuo saivat kyllä väkisinkin hymyn huulille. Hieno idea!

2. Totta, meille niin tuttu Kuopio on hieno kaupunki ja paljon nähtävää. Paljon ehditte nähdä ja kokea päivän aikana. Nyt kaupunki on taas vilkkaimmillaan, menossa Kuopio tanssii ja soi ja sääkin suosii tällä kertaa.

Hyvä viikonloppua Piipe!

1. Sitä harmiteltiin, että olisi pitänyt viipyä Kuopiossa vielä toinenkin päivä ja yöpyä hotellissa. Ehkä se joskus vielä totetuukin. Kuopiossa on lupsakka meininki, ihmiset ystävällisiä ja puheliaita. Reissusta jäi hyvä mieli.

3. Wau, olipa retki!

Ihania nuo taiteen pintaansa saaneet metallipömpelit, jotka ovat tavallisesti niin mahdottoman tylsiä. Upea oivallus piristää katukuvaa :-)

Komea myös tuo Nalliainen! Mitä sillä muka tekisi, jos sen varastaisi? Laittaisi olohuoneen pöydälle, eikä kukaan muka huomaisi mitään?

1. Maalatut sähkökaapit olivat tdella katukuvaa piristäviä.
      Nalliainen oli kuulemma varastettu tuoreeltaan, mutta onneksi se löytyi. Joku varmaan vaan halusi tehdä ilkivaltaa vai liekö mielessä kiilsi bisnes; patsas on tuhansien eurojen arvoinen.

4. Ihana Kuopion mainos ❤ Mainio päivä teillä ❤

1. Kiitos, Rita. Päivä oli todella mitä mainioin ja mieltä virkistävä. <3

5. Mukavaa päästä kivalle retkelle täällä ruudun takanakin. ;)

6. Vastaukset
    1. Thank you, Maria! Kuopio is such a lovely and quite small city, not very far from my homeplace. It took only about 1,5 hours to drive there.
      Have a nice weekend, too! <3

7. Ihana retki päättyi musiikillisesti, mikäs sen parempaa. Tykkään kovasti katutaiteesta. Taiteen pitää olla ihmisten keskellä. Näin se tavoittaa niitäkin, jotka eivät mene museoihin.

1. Oltiin kyllä niin onnekkaita, kun satuttiin oikeaan aikaan kuulemaan Club for fiven harjoittelua. Muutoin olisimme tuskin tienneet koko asiasta. Ihan mahtava konsertti ja kirkossa käyntikin teki hyvää, vaikka siellä musiikki tuli cd:ltä.

8. Ihana reissu, ja niin kivat kuvat! Miten sitä voikaan päivässä kokea yhtä sun toista sykähdyttävää:)
    Muistelen käyneeni Puijon tornissa viimeksi pikulikkana. Muutoinkin Kuopio on jäänyt aivan liian vähälle visiteeraamiselle. Club for five olisi kruunannut meikäläisenkin päivän, oi teitä!

1. Kiitos, Hannah! <3 Meillä oli mukava ja mielenkiintoinen päivä. Harmittelimme vaan sitä, että olisi ollut ihan järkevää vaikka tehdä kahden päivän retki ja yöpyä hotellissa.
      Olimme kyllä onnekkaita, kun päästiin livekonserttiin. Musiikki oli mahtavaa.

9. No on teillä ollut ihana retki,
    Kiitos kun sain olla mukana runsaiden, hyvien kuvien myötä.
    hyvää pyhäpäivää.

1. Kiitos, Sylvi! Ihanaa ja aurinkoista sunnuntain viettoa Sinullekin!

Kiitos kommenteistasi! Kiva, kun piipahdit Kylätiellä!