sunnuntai 24. maaliskuuta 2013

PALMUSUNNUNTAINA


Tuleva sunnuntai tuo jälleen pienet virpojat oven taakse. Kädessä virpomaoksa, toisessa kori tai kahvipannu, toiveissa pieni palkka. Toki he ovat palkkansa ansainneet!

Vaikka virpomakulttuuri onkin muuttunut vuosien kuluessa, on hyvä palauttaa mieliin, että tapa juontaa juurensa siunauksen toivotuksesta:
"Virvon, varvon vitsasella, kosken pajun oksasella, Jumala sinua siunatkoon" tai


"virvon, varvon vitsasella, kosken kevätpajusella, terveyttä toivottelen, siunausta siivittelen, onnea oksalla tällä!"

Pajunoksat ovat meidän pohjoisessa asuvan kansan vastine palmunoksille, joita heiluteltiin Jeesukselle Hänen ratsastaessaan Jerusalemiin. Palmusunnuntain teksti kertoo:
"Seuraavana päivän levisi tieto, että Jeesus oli tulossa Jerusalemiin. Ihmiset, joita oli saapunut juhlille suurin joukoin, ottivat palmunoksia ja menivät Häntä vastaan huutaen: "Hoosianna! Siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran nimessä, Israelin kuningas!"Jeesukselle tuotiin aasi ja Hän nousi sen selkään, niin kuin on kirjoitettu..." (Joh.12:12-14)

kansa hurrasi Jeesukselle. He osoittivat kunnioitusta Hoosianna-huudoin ja kuitenkin tuosta hetkestä alkoi Jeesuksen matka kohti kärsimysten tietä, kohti tuskaa, pimeyttä, hylkäämisen kokemusta ja kuolemaa. Ylistyshuudot vaihtuivat pilkkaan ja kiroukseen vielä saman viikon aikana.


Jeesus suostui osaansa, jotta Hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa tulisi meille iankaikkiseksi elämäksi.

( Ylläoleva teksti on hartauskirjoitukseni paikallislehteen torstaina 21.3.13)


Hyvää palmusunnuntaita Teille kaikille!

2 kommenttia:

  1. Pidin pienenä ja pidän vieläkin kovasti näistä raamatussa kerrotuista tapahtumisista.
    Päiväkodissa työskennellässäni luin aina pääsisäisena lapsille, siitä kun Jeesus ratsasti aasilla.
    En tiedä vieläkö siellä luetaan kun on kaikki muuttunut nekatiivisesti.

    Kiitos hyvästä kirjoituksestasi.
    Rauhallista Hiljaistaviikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle palautteesta, Sylvi! Riippuu päiväkodista; itse pidän esillä raamatullisia pääsiäisen tapahtumia ja viime viikolla luin eskareille lasten Raamatusta palmusunnuntain tekstin. Johan se kuuluu yleissivistykseen, että miksi vietämme pääsiäistä!

      Poista

Kiitos kommenteistasi! Kiva, kun piipahdit Kylätiellä!